De 11 beste tips voor ondernemers tijdens de coronavirus crisis

Leestijd: 7 minuten.

Laat ik voorop stellen dat we ons allemaal in een erg vervelende situatie bevinden en dat de tips die ik je in deze blog ga geven niet voor iedere ondernemer of bedrijf van toepassing zijn. Probeer deze tips in de strijd tegen COVID-19 toe te passen waar dat voor jou mogelijk is.


Daarnaast raad ik je aan om de website van de rijksoverheid met actueel nieuws en veelgestelde vragen over het coronavirus in de gaten te houden.


Ook vind ik dat het belangrijk is dat je je bewust bent van het probleem en hoe dit virus te werk gaat. In onderstaand filmpje wordt dit allemaal duidelijk uitgelegd.



1. Maak een plan en wees creatief


Niks doen en hopen dat het vanzelf (en op tijd) overwaait is geen plan. In ieder geval geen slim plan. Neem dus de tijd om een goed uitgedacht plan uit te werken om deze corona crisis door te komen.


Deze tijd verplicht je als het ware ook om creatief te zijn. Ik heb al veel mooie oplossingen gezien bij ondernemers. Zo zijn er dansscholen en sportscholen die hun lessen live op bijvoorbeeld Facebook geven of bedrijven die cadeau- of tegoedbonnen verkopen zodat men deze later kan gebruiken.


Kortom, denk ik oplossingen en mogelijkheden. Alleen als je op deze manier denkt, is de kans groot dat je met een creatieve oplossing komt.


2. Werk vanuit huis waar dat kan


Zoals onze overheid aanraadt, is het het beste dat je zo veel mogelijk thuis werkt. Zo kun je voorkomen dat je zelf ziek wordt of dat je andere besmet. Juist in deze tijd is er veel werk aan de winkel (letterlijk en figuurlijk) en wanneer je zelf ziek wordt, blijf je achter de feiten aan lopen.


Probeer dus zoveel mogelijk vanuit huis te doen. Meetings met klanten of vergaderingen met je personeel kun je bijvoorbeeld makkelijk doen via Google Meet of Skype. 


Daarnaast kun je al het werk wat achter de computer gedaan kan worden vanuit huis doen. Denk hierbij aan (achterstallige) administratie, website vernieuwen/verbeteren etc.


Om zo productief mogelijk thuis te werken is je werkomgeving erg belangrijk. Zorg ervoor dat je een plek creëert waar je je goed kunt concentreren. Oftewel, doe alsof je naar je kantoor gaat.


3. Zorg voor een duidelijke communicatie naar je klanten


Zeker in deze tijd is een goede communicatie naar je klanten toe erg belangrijk. Houd ze regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen en eventuele veranderingen die je doorvoert. 


Hierbij is het dus van belang dat je zelf ook op de hoogte bent van de maatregelen die vanuit de overheid komen.


Het hangt natuurlijk af van de omvang van je bedrijf, maar het inzetten van e-mail marketing is in deze situatie erg handig. Je kunt dan met een mail al je klanten op de hoogte brengen.


Wanneer je in tijden zoals deze (al hebben we zoiets als dit nog nooit meegemaakt) goed naar je klanten communiceert, met ze meedenkt en met goede, tijdelijke, oplossingen komt, kun je zelfs de band tussen jouw bedrijf en de klant versterken.


4. Social media effectief inzetten


Hoewel we overspoeld worden door berichten over het coronavirus, is het nog steeds sterk aan te raden om social media te gebruiken voor je bedrijf.


Zoals ik bij tip 3 al zei, is communicatie naar je klanten toe erg belangrijk en social media is hier het ideale platform voor.


Verwerk dus in je ‘overlevingsplan’ ook een social media plan. Stel jezelf hierbij de volgende vragen:


  • Wanneer ga ik posten?
  • Hoe vaak ga ik posten?
  • Wat voor soort berichten ga ik plaatsen?
  • Ga ik betaalde advertenties inzetten?


Bij het laatste punt zul je denken ‘waarom zou ik in deze tijd geld besteden aan Facebook advertenties?’. Nu snap ik heel goed dat als je totale inkomen is weggevallen, je liever niet wilt, of überhaupt kan, investeren in Facebook campagnes. 


Maar mocht je toch nog een inkomen hebben of een buffer hebben opgebouwd, is het juist nu de ideale tijd om te investeren in Facebook en/of Instagram advertenties.


Waarom dan?


Er zullen heel veel bedrijven zijn die als eerste de kosten voor advertenties stopzetten om zo kosten te kunnen besparen. 


Omdat het Facebook advertentieplatform als een soort veiling werkt, zullen de kosten voor bedrijven die wel blijven adverteren lager zijn. 


Daarnaast zitten erg veel mensen momenteel thuis en hebben zij veel meer tijd over dan normaal. 


En wat doen mensen wanneer ze veel tijd over hebben? Precies!


Ze zitten de hele dag te scrollen op Facebook en Instagram (de hele dag is misschien een beetje overdreven, maar je snapt wat ik bedoel).


En zoals ik al eerder zei, worden we overspoeld met berichten over het coronavirus. Dus wanneer mensen jouw advertentie zien (die wel positief en leuk is), zal deze veel sneller opvallen dan normaal.


Kortom, wanneer je juist nu gaat investeren in Facebook en/of Instagram advertenties, zul je voor minder geld, veel meer mensen (lees: potentiële klanten) bereiken.


5. Betrek je personeel


Mensen worden voelen zich graag betrokken en geven graag hun meningen en ideeën. Zo ook jouw personeel.


Vraag dus je personeel om mee te denken met oplossingen of dat ze een stapje extra willen zetten in deze moeilijke tijd. Je zult zien dat zij met ideeën komen waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben.


Eigenlijk is het betrekken van je personeel niet alleen in deze tijden van crisis (of in ieder geval een crisis die komen gaat) belangrijk, maar misschien wel extra belangrijk.


Onthoud wel dat de gezondheid van je personeel op 1 staat! Laat niks ten koste gaan van hun gezondheid.


6. Focus op datgene waar je invloed op hebt


Soms gaan dingen zoals ze gaan en kun je er niks aan veranderen. Dat is nu precies het geval met het coronavirus en vooral voor (kleine) ondernemers.


Het heeft echter totaal geen nut om je druk te maken over dit virus en wat er momenteel allemaal gebeurd. Ook op de maatregelen vanuit de overheid heb je geen invloed.


Wat kun je dan wel doen?


Focus je op de dingen waar je wel invloed op hebt. Vraag je constant af wat je kunt doen om je business draaiende te houden. Dit is waar je invloed op hebt en waar je je op zou moeten focussen.


Als je alleen maar bezig bent met het coronavirus en hoe erg dit allemaal wel niet voor je is (en dat is het wel, I know), verspil je al je energie aan iets waar je dus geen invloed op hebt. 


Blijf strijdbaar en zoek naar de oplossingen. Hoe lastig dit ook is!


7. Steun andere ondernemers 


Veel ondernemers zijn bezig met concurrentie en beter zijn dan de ander, maar in deze tijd is het belangrijk om elkaar te steunen en te helpen waar je kan.


Help elkaar met ideeën of ga een samenwerking aan. Uiteindelijk sta je samen sterker dan alleen. Wees hierin ook creatief en durf andere ondernemers te benaderen met je ideeën.


8. Blijf positief


De komende periode gaat heel zwaar worden voor ondernemers waarvan hun bedrijf vaak hun passie en hun ‘kindje’ is. 


De komst van het coronavirus en alle genomen maatregelen kan dus als een mokerslag aanvoelen.


Blijf echter positief en denk aan de toekomst. Uiteindelijk komt iedereen er weer bovenop en zal je onderneming weer lopen als vanouds of zelfs beter.


9. Zorg goed voor je eigen gezondheid 


Voor een ondernemer is je gezondheid altijd al belangrijk geweest, maar zeker nu is het belangrijk. Wanneer je normaal gesproken ziek bent, heb je vaak wel een (kleine) buffer of lopen de inkomsten nog door.


Maar nu is het een heel slecht moment om ziek te worden. Zeker als je momenteel nog veel werk kan verrichten.


Je hebt namelijk de buffer (als je die al hebt) nodig om de gemiste inkomsten op te vangen en als je dan ook nog ziek wordt en helemaal niks kan doen om inkomsten te genereren, ben je snel door je buffer heen. Zorg dus goed voor jezelf!


Hoe doe je dit?


  • Doe krachtoefeningen thuis en neem eventueel een online personal trainer in de arm.
  • Loop dagelijks 30-60 minuten in de frisse buitenlucht. Probeer wel contact met andere zoveel mogelijk te vermijden.
  • Drink veel water (2-3 liter per dag).
  • Eet gezond en nuttig voldoende groenten en eiwitten.
  • Neem als aanvulling en voor extra weerstand supplementen als multivitamine en vitamine C.


Naast Social Profit Marketing heb ik nog een onderneming. Dit bedrijf heet All-in Health Coaching en hierbij bied ik ook online personal training aan. Neem gerust een kijkje op de website voor meer informatie.


10. Werk aan dingen waar je normaal niet aan toe komt


Ik denk dat dit voor iedere ondernemer wel herkenbaar is. Er zullen altijd dingen zijn die je wilt doen en ook belangrijk zijn, maar waar je nooit aan toe komt.


Ik denk dat het nu een perfect moment is om dit soort dingen op te pakken en uit te voeren. Dit kun je ook weer goed gebruiken om je personeel in te zetten (zie tip 5).


Waar je bijvoorbeeld nu aan kunt werken is het optimaliseren van je website voor Google. 


Meestal zijn de resultaten hiervan pas na enkele maanden goed zichtbaar, dus als je daar nu mee start, zal het sneller zijn vruchten afwerpen wanneer de economie weer opkrabbelt.


Benieuwd wat ik voor je kan betekenen op het gebied van SEO? Momenteel bied ik veel korting aan op mijn diensten, dus vraag gerust een gratis strategiesessie aan!


11. Maak een back-up plan


In het beste geval zou je deze coronavirus crisis overleven, pak je de draad weer op en ga je verder met het laten groeien van je bedrijf.


Echter is dit natuurlijk niet zeker, want niemand weet precies hoe deze tijd gaat verlopen en of er toch nog een totale lockdown komt.


Daarom is het altijd aan te raden om een back-up plan te maken. 


Neem hiervoor contact op met je bank over de mogelijkheden van een financiering en neem contact op met je gemeente over de mogelijkheden voor ondersteuning. Veel succes en sterkte in deze moeilijke periode!