7 voordelen van social media marketing

In deze blog laat ik je 7 voordelen zien van social media marketing en wat dit kan betekenen voor jouw onderneming. 


Steeds meer bedrijven passen online marketing toe en waar je vroeger nog een simpele Facebook advertentie kon opzetten en hiermee goede resultaten kon hebben, is dat nu een stuk lastiger.


Het is zeker niet onmogelijk om geweldige resultaten te boeken met social media marketing, maar het wordt steeds belangrijker om je online marketing campagnes op de juiste manier op te zetten, te testen en te optimaliseren.


Laat je dus zeker niet ontmoedigen door negatieve verhalen van ondernemers die slechte ervaringen hebben met bijvoorbeeld Facebook ads.


Dus wat zijn de voordelen van social media marketing?


Hieronder vind je de 7 belangrijkste voordelen van social media marketing. Hierbij moet je vooral denken aan het adverteren via Facebook en Instagram.


1: Bereik een groot publiek 


Voordeel nummer 1 is de mogelijkheid om een groot publiek te kunnen bereiken. Rond de 6,8 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en 2,7 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Instagram.


Je kunt je dus wel voorstellen dat daar een hele grote groep potentiële klanten tussen kan zitten. Dit geldt niet alleen voor de bedrijven die landelijk opereren, maar zeker ook de lokale ondernemer kan hiervan profiteren.


Ik zie veel lokale ondernemers gebruik maken van lokale kranten, magazines of andere offline marketing methodes. Het probleem hierbij is dat je niet weet hoeveel mensen je hiermee bereikt en of dat dan ook de juiste mensen zijn.


Oftewel, wil je een groot publiek (lees: veel potentiële klanten) bereiken? Richt je dan op online marketing. 


2: Online marketing = meetbaar


Misschien wel het grootste voordeel van social media marketing is dat het meetbaar is. Je weet bijvoorbeeld precies hoeveel mensen jouw advertentie bereikt heeft, hoeveel mensen hebben geklikt, hoe hoog de conversie is, wat de kosten per lead of klik is etc.


Aan de hand van alle statistieken die je kunt inzien, kun je je social media campagnes steeds beter optimaliseren. Facebook leert namelijk steeds meer van jouw doelgroep waardoor je advertenties steeds beter presteren. Dit in tegenstelling tot offline marketing (flyers, kranten, tijdschriften etc.).


3: Richt je online marketing op de juiste doelgroep


De kracht van je product of dienst promoten via Facebook of Instagram is de mogelijkheid om je advertenties te richten op een specifieke doelgroep. Zo kun je jouw ideale klanten bereiken door de juiste gegevens in te vullen.


De kans is vervolgens veel groter dat de mensen die dan jouw advertenties zien ook daadwerkelijk overgaan tot koop.


Een ander voordeel hiervan is de goede ROI (Return On Investment). Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je winst maakt en dat je social media marketing als een investering ziet en niet als extra kosten. 


Door je online marketing campagnes steeds verder te optimaliseren, zul je een steeds betere ROI kunnen krijgen. 


4: Creëer meer brand awareness


Social media marketing kan vooral effectief zijn op de lange termijn. Doordat je doelgroep, en dus potentiële klanten, je bedrijf regelmatig voorbij zien komen, is de kans groter dat ze uiteindelijk voor jou kiezen dan voor de concurrent. 


Stel je hebt een sushi restaurant en je besluit online marketing in te zetten om meer klanten binnen te kunnen halen. 


Je maakt vervolgens verschillende berichten en plaatst deze op je social media kanalen. 


Een klein deel van de mensen zal direct de behoefte hebben om te reserveren, maar het grootste gedeelte van de mensen die je berichten zien stellen het uit of hebben op dat moment nog helemaal geen trek in sushi.


Door ervoor te zorgen dat deze groep je restaurant regelmatig voorbij ziet komen op social media met mooie, aantrekkelijke en professionele posts, creëer je brand awareness. 


Op het moment dat deze groep dan wel trek krijgt in sushi, is jouw restaurant waarschijnlijk het eerste restaurant waar ze aan denken. 


Dit komt door een combinatie van brand awareness en top of mind awareness. 


Dus het kan zo zijn dat je social media bericht op het eerste gezicht niet erg effectief zijn, maar op lange termijn kunnen ze juist erg effectief zijn en voor veel omzet zorgen!


5: Relatief lage kosten


Het gebruik van social media is over het algemeen gratis. De kosten om ermee te beginnen zijn er dus niet.


Wel kost het veel tijd om social media zo effectief mogelijk in te zetten voor je bedrijf om er alle voordelen uit te halen. Veel ondernemers (waaronder ikzelf) zien tijd als geld, dus als je het op deze manier bekijkt, kost het wel geld.


Om echt top resultaten te kunnen boeken, is het bijna noodzakelijk om betaalde advertenties in te zetten. Daar moeten verdienen de platformen (Facebook, Google, Linkedin etc.)  nu eenmaal hun geld mee.


Het voordeel van betaalde advertenties via social media ten opzichte van offline marketing, is dat je controle hebt over de kosten.


Doordat online marketing meetbaar is, kun je precies zien hoeveel je betaald per lead of klik en kun je hierop je budget aanpassen of je campagnes optimaliseren.



6: Profiteer van het ‘sneeuwbaleffect’


Er zijn miljoenen mensen die dagelijks gebruik maken van social media. Hierdoor is social media het ideale platform voor een sneeuwbaleffect.


Stel je voor dat je een post hebt gemaakt die mensen graag delen. Normaal gesproken bereikt dit bericht een (klein) deel van je volgers, maar als deze volgers jouw bericht gaan delen met hun volgers, kan je bericht zomaar ‘viral’ gaan. 


Met dit sneeuwbaleffect kan je naamsbekendheid dus mogelijk exponentieel toenemen en voor meer klanten zorgen.


7: Betere communicatie met jouw doelgroep


Social media zijn een snel medium. Je kunt snel berichten plaatsen en reageren op jouw volgers. 


Door snel en duidelijk te communiceren met je volgers creëer je een betere band met je huidige volgers en klanten. Hiermee laat je ook aan je potentiële klanten zien dat je klanttevredenheid belangrijk vindt en dat je voor ze klaar staat als ze ergens tegenaan lopen.


Een goede communicatie via social media en andere online platformen met je (potentiële) klanten is iets waarmee je je kan onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. 


Een goede klantenservice wordt namelijk steeds belangrijker en mensen willen liever contact met een echt persoon dan met een robot. Daarnaast moet je het voor je klanten zo makkelijk mogelijk maken om antwoorden te krijgen op hun vragen en social media is hier ideaal voor.


Ga jij social media marketing inzetten voor je bedrijf?


Ik hoop dat je na het lezen van de voordelen van social media marketing beseft dat online marketing echt het verschil kan maken voor je bedrijf en leven.


Sjaak de Ridder
Deze blog is geschreven door
Sjaak de Ridder

Heb je vragen over Online Marketing of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op!

Misschien ook interessant voor jou?

Helaas, nog geen blogs om weer te geven.