6 stappen naar een effectieve e-mail marketing strategie

Als je je al verdiept hebt in e-mail marketing of online marketing in het algemeen, zal je vast wel eens de zin ‘The money is in the list’ voorbij hebben zien komen.

Met deze zin wordt bedoeld dat je de meeste omzet uit je e-maillijst kunt halen.

Natuurlijk moet dit wel op de juiste manier gedaan worden is het aan te raden om een effectieve e-mail marketing strategie te ontwikkelen om het gewenste resultaat te krijgen.

Hoe je dat doet, ga ik je in deze blog stap voor stap laten zien.

Stap 1: Bepaal je doelen

De eerste belangrijke stap is het bepalen van je doelen. Wat wil je bereiken met een effectieve e-mail marketing strategie? Wanneer je geen duidelijk idee hebt van wat je uiteindelijke doel is, wordt het erg lastig om een effectieve strategie op te zetten en uit te voeren.

Vaak is het doel van e-mail marketing waarde leveren en leads werven om je maillijsten te laten groeien. Vervolgens is het doel om van deze leads, betalende klanten te maken. E-mail marketing is meestal niet erg effectief om directe sales te genereren, tenzij je een groot bedrijf of bekend merk bent die mensen al kennen en vertrouwen.

De meeste sales vinden plaats nadat mensen zich hebben ingeschreven op je maillijst. Het is daarna aan jou om een effectieve autoresponder op te zetten om van leads betalende klanten te maken.

Stap 2: Kies de juiste e-mail marketing tool

Het mooie aan e-mail marketing is dat je het gehele proces kunt automatiseren. Vooral bij een effectieve e-mail marketing strategie is automatisering onmisbaar. Zelf gebruik ik GetResponse voor mezelf en m’n klanten, maar er zijn nog veel meer andere tools die ook prima werken.

Het mooie aan GetResponse zijn de mogelijkheden en het gebruiksgemak. Daarnaast kun je voor een klein bedrag per maand al beginnen met e-mail marketing.

Kies in ieder geval een tool waarmee je het volgende kunt:

  • Lijsten aanmaken
  • Autoresponders kunt maken
  • Mails persoonlijk kunt maken (zodat je bijvoorbeeld de voornaam van je lead kunt gebruiken in de onderwerpregel en/of de aanhef van je mails)
  • Mogelijkheid om landingspagina’s te maken of integratie met een landingspagina tool

Let ook goed op de toekomstige kosten van de tool. Het is namelijk vaak zo dat hoe meer leads je op je maillijsten hebt, hoe meer je betaalt. Daarnaast moet als ondernemer in de EU rekening houden met de AVG wet. Zorg er dus voor dat je een tool gebruikt die AVG-proof is.

Bonustip:

Met GetResponse kun je leads die voor een bepaalde tijd geen mails hebben geopend, automatisch verwijderen uit je maillijsten. Zo voorkom je onnodig hoge kosten door inactieve leads.

Stap 3: Maak een aantrekkelijke ‘lead magnet’

Waar mensen zich vroeger nog aanmeldde voor een nieuwsbrief moet je tegenwoordig veel meer je best om mensen over te halen om zich in te schrijven op je maillijst.

De beste manier hiervoor is om een aantrekkelijke lead magnet aan te bieden. Een lead magnet is iets wat je gratis aanbiedt in ruil voor het e-mailadres van die persoon. Lead magnets zijn onmisbaar bij een effectieve e-mail marketing strategie.

Voorbeelden van lead magnets zijn gratis ebooks, een gratis video training, een gratis proefles, een gratis cursus etc.

Zorg ervoor dat je lead magnet veel waarde biedt en dat je laat zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Wanneer je dit goed doet, zullen leads als eerste aan jou denken als ze een probleem hebben die jij of jouw bedrijf kan oplossen.

Stap 4: Maak maillijsten aan

Voor je lead magnet(s) maak je een aparte e-mail lijst aan, zodat je precies weet waar de lead interesse in heeft.

Op deze manier weet ik dat de leads in deze lijst geïnteresseerd zijn in social media marketing. Vervolgens geef ik de leads in deze lijst nog meer waarde door exclusieve tips te geven op het gebied van social media.

Stap 5: Zet je autoresponders klaar

Nadat je een nieuwe lead hebt ontvangen voor je gratis lead magnet is het belangrijk om zo snel mogelijk de gratis lead magnet op te sturen. Hiervoor zet je een autoresponder klaar. Dit zijn e-mails die automatisch worden gestuurd wanneer iemand nieuw is op je maillijst.

Zo’n autoresponder kan er als volgt uitzien:

  • Direct na aanmelding: e-mail met de lead magnet
  • Na 1 dag: e-mail met extra waarde
  • Na 3 dagen: e-mail met een vraag

Enzovoorts.

Zorg ervoor dat je met je autoresponder veel waarde geeft en een band opbouwt met je leads. Probeer de tips en tricks te geven in de vorm van storytelling. Dit maakt het voor de lezer leuker om je mails te lezen en volgende keer weer te openen.

Zorg er ook voor dat je niet te opdringerig je diensten of producten probeert te verkopen. Dit werkt vaak juist averechts en zal leiden tot meer uitschrijvingen van je lijst. Wanneer je genoeg waarde geeft, kiezen leads uiteindelijk er zelf wel voor om een dienst bij jou af te nemen of om een product van jou aan te schaffen.

Stap 6: Verzamel leads

Om je effectieve e-mail marketing strategie af te maken, dien je te weten hoe je leads gaat verzamelen. Dus hoe ga je je gratis lead magnet promoten? Denk hier goed over na en wees creatief!

Vraag je ook af waar jouw doelgroep zich bevindt. Als jij bijvoorbeeld een bedrijf hebt die accessoires voor auto’s verkoopt, heeft het weinig nut om te promoten op Snapchat of TikTok, omdat deze social media voornamelijk door kinderen wordt gebruikt.

Kies dus de social media platformen waar jouw potentiële klanten zich bevinden.

Voorbeelden om je lead magnet gratis te promoten:

  • Via blogs
  • Via Youtube video's
  • Via social media posts
  • Via e-mail marketing (bestaande maillijsten)
  • Via de link in je bio op Instagram
  • Via Stories (bijv. Instagram, Facebook, Whatsapp etc.)

Voorbeelden om je lead magnet betaald te promoten:

  • Via Facebook advertenties
  • Via Instagram advertenties
  • Via Google Ads

Het maakt in principe niet uit hoe je je lead magnet promoot, als je hem maar aan zoveel mogelijk potentiële klanten kan laten zien.

Om je e-mail marketing strategie te versterken raad ik je aan om een landingspagina te (laten) ontwikkelen die specifiek gericht is op de betreffende lead magnet. Op deze landingspagina worden de bezoekers niet afgeleid door bijvoorbeeld menubalken en zijn de enige opties om de lead magnet aan te vragen of om weg te klikken.

Daarnaast kun je je lead magnet verder promoten via retargeting ads, maar dat is weer een onderwerp voor later :)

Heb je wat aan deze blog gehad? Laat dan een reactie achter en deel het met je vrienden, familie, collega’s en conculega’s!

Heb je interesse om het opzetten van een effectieve e-mail marketing strategie uit te besteden aan ons? Lees dan hier meer informatie over wat wij voor jou kunnen betekenen of neem contact met mij op!

Sjaak de Ridder
Deze blog is geschreven door
Sjaak de Ridder

Heb je vragen over Online Marketing of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op!

Misschien ook interessant voor jou?

Helaas, nog geen blogs om weer te geven.