Hoe maak je een sales funnel voor jouw diensten?

Hoe maak je een sales funnel? Dat ga ik je in deze blog vertellen! Ik leg je alles uit wat je moet weten om een goede start te maken met het bouwen van jouw eigen sales funnel. 


Houd er rekening mee dat er hele simpele sales funnels zijn en hele gecompliceerde funnels waarbij je goed moet plannen en nadenken om ervoor te zorgen dat alles klopt.


In deze blog behandel ik voornamelijk de simpele sales funnels, zodat je hier direct mee aan de slag kunt.


Het enige wat je nodig hebt om alles wat ik in deze blog toe te passen is een website (en de mogelijkheid om pagina’s aan te maken) en een e-mail software zoals Aweber, MailChimp, ActiveCampaign etc.

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel of een verkooptrechter is het proces dat jouw potentiële klant doorloopt vanaf het moment dat zij in aanraking komen met jouw bedrijf tot en met het moment dat die persoon klant wordt.

Verschillende soorten sales funnels

Er zijn talloze soorten funnels die je voor verschillende doeleinde kunt gebruiken. Hieronder twee voorbeelden die je het vaakst zult tegenkomen en zelf zal gebruiken.


  • Sales funnels - Deze funnels zijn voornamelijk gericht op het genereren van sales.
  • Leadgeneratie funnels - Deze funnels hebben het doel om zoveel mogelijk (gekwalificeerde) leads te genereren voor jouw bedrijf.

Hoe ziet een sales funnel eruit?

Een sales funnel bestaat altijd uit verschillende fases waar jouw potentiële klant zich kan bevinden. Dit bepaalt ook gelijk hoe je communiceert met die persoon.

Een sales funnel bestaat vaak uit 3 fases:

  • Koud
  • Warm
  • Heet


Koud:


Dit is het bovenste gedeelte van je funnel en in deze fase zul je ook de meeste personen of bedrijven hebben. Hoe verder al deze personen door jouw funnel gaan, hoe minder het er worden. 


De mensen die in deze fase van de funnel terecht komen kennen jou en jouw bedrijf nog niet en vertrouwen jou dus ook nog niet genoeg om gelijk geld bij jou te besteden.


Je moet werken aan het vertrouwen en laten zien dat jij de expert bent die hen gaat helpen met het oplossen van hun problemen. Dit noemen we ook wel het E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)


Dit ga je voornamelijk doen door middel van gratis waardevolle content. Denk hierbij aan blogs schrijven, Youtube video’s maken of social media posts maken.


Warm:


In deze fase hebben de personen kennisgemaakt met jou en jouw bedrijf. Ook zijn ze zich bewust van de problemen die zij hebben en dat jij ze daarbij kunt helpen.


Nu vertrouwen ze jou nog niet genoeg om gelijk met geld te gaan strooien (een klein percentage misschien wel), dus moet je het vertrouwen gaan winnen.


In deze fase ga je je voornamelijk richten op het werven van leads. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een gratis ebook, gratis e-mail cursus of gratis webinar weg te geven in ruil voor hun voornaam en e-mailadres.


Op dit moment zijn ze weer een stukje verder in jouw sales funnel en komen ze steeds dichter bij het moment dat ze betalende klanten worden.


Heet:


In deze fase zijn ze zich nog steeds bewust van hun problemen, weten ze dat jij hun kan helpen en vertrouwen ze jou.


Hun vertrouwen heb je voornamelijk gewonnen doordat je ze waardevolle content hebt gemaild nadat zij de lead magnet (ebook, e-mail cursus, webinar etc.) hebben aangevraagd.


Nu is het zaak om een aanbieding te doen die zij eigenlijk niet kunnen weigeren. Na deze aanbieding kun je het nog verder uitbreiden en personaliseren met ‘upsells’, ‘bump offers’ en automatisering binnen jouw e-mail software.

Waarom ieder bedrijf een sales funnel nodig heeft

Als bedrijf als bedrijf diensten levert, kun je eigenlijk niet zonder funnel. Je kunt niet afhankelijk zijn van het kleine percentage wat direct jouw diensten afneemt op het moment dat ze jou vinden op Google of tegenkomen op social media.


Het overgrote deel van de mensen die jou hebben gevonden of zijn tegengekomen, moeten nog overtuigd worden of moeten jou nog gaan vertrouwen voordat zij een dienst bij jou willen afnemen.


Hiervoor is een goede funnel de perfecte oplossing.


Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten nodig om over te gaan tot een aankoop. In deze contactmomenten ga je jouw doelgroep waarde bieden, kleinere/goedkopere aanbiedingen doen en uiteindelijk doe je het aanbod waar je ze uiteindelijk wilt hebben.


Welke mails en aanbiedingen je stuurt, is afhankelijk van in welke fase de lead zich bevindt.


Hieronder laat ik je een aantal voorbeelden zien die een personal trainer per fase kan versturen:


Koud: Gratis waardevolle content

  • Blogs
  • Video’s
  • Podcasts


Warm: Lead Magnets

  • Gratis ebook
  • Gratis e-mail cursus
  • Gratis checklist


Heet: Aanbieding

  • Gratis proefles
  • Tijdelijke korting op personal training


Dit is een simpel voorbeeld van hoe het er ongeveer uit kan komen te zien. Dit wordt ook wel de ‘value ladder’ genoemd.


Hoe verder die persoon door jouw funnel gaat, hoe meer waarde diegene kan verwachten. 


Hoe verder een persoon jouw ‘value ladder’ op gaat, hoe meer zij er voor moeten doen. 


Voor de gratis waardevolle content hoeven zij alleen maar de content te consumeren, voor de gratis lead magnet moeten zij hun naam en e-mailadres geven en om van de aanbieding gebruik te maken, moeten ze waarschijnlijk een betaling uitvoeren of meer gegevens aan jou doorgeven.


Zie je dat er steeds meer van jouw potentiële klant gevraagd wordt?


Je kunt niet verwachten dat iedereen gelijk op het punt is om een betaling uit te voeren zonder jou te vertrouwen en ervan overtuigd te zijn dat jij hen kan helpen.


Daarom heb je dus een goede sales funnel nodig.

Stappenplan voor een winstgevende sales funnel

Een winstgevende sales funnel bouwen kan een erg uitgebreid en verwarrend proces zijn. Hieronder laat ik je zo simpel mogelijk een aantal stappen zien die je kunt gebruiken om jouw eigen marketing funnel te bouwen.


1 - Planning van je sales funnel


De planning van jouw funnel is het allerbelangrijkste van het hele proces. In deze stap ga je nadenken over wat het doel is van je sales funnel, wat je hiervoor nodig hebt en hoe alles soepel verloopt.


Je kunt hier verschillende tools voor gebruiken die ik in het volgende gedeelte met je deel.


Hieronder zie je een voorbeeld van een marketing funnel voor een sportschool. Deze funnel heeft als doel het inplannen van een gratis proefles.


In het voorbeeld zie je een funnel waarbij het weggeven van een gratis ebook moet leiden tot het inplannen van een gratis proefles en uiteindelijk een nieuw lid voor jouw sportschool.


De funnel begint met een Facebook advertentie. Deze advertentie promoot jouw landingspagina met daarop het gratis ebook met waardevolle informatie voor jouw doelgroep.


De bezoeker vraag het ebook aan via het aanmeldformulier en wordt automatisch toegevoegd aan jouw autoresponder en doorgestuurd naar een bedankpagina.


Omdat deze persoon nu is toegevoegd aan de autoresponder ontvangt diegene automatisch een mail met een link naar het gratis ebook.


In de autoresponder heb je natuurlijk een aantal mails gepland staan waarin je nog meer waarde gratis weggeeft aan de lead. Hiermee probeer je deze persoon echt te overweldigen.


Ze moeten denken ‘Als ik nu al zo veel waarde krijg, moet je nagaan als ik lid wordt!’.


Je plant een aantal mails in, geeft waarde, bouwt vertrouwen op en een aantal mails later, stuur je een mail met de aanbieding voor een gratis proefles. 


In deze mail staat een link naar een afspraakplanner waarmee de lead direct de gratis proefles kan inplannen.


Nadat de proefles heeft plaatsgevonden, neem je contact op om te vragen naar de ervaring van die persoon of, als diegene na de proefles nog geen lid is geworden, om te proberen om die persoon alsnog lid te laten worden.


2 - Aanmeldformulieren 


Nu je de planning hebt gedaan, weet je precies wat je nodig hebt om de funnel te bouwen. Een van de eerste dingen die je moet, is het maken en instellen van je aanmeldformulier(en).


Probeer zo min mogelijk informatie te vragen. Hoe meer je vraagt, hoe lager je conversie zal zijn. Mensen willen simpelweg niet te veel moeite doen.


Zorg ervoor dat als iemand jouw aanmeldformulier invult die persoon aan de juiste e-maillijst en autoresponder wordt toegevoegd.


3 - E-maillijst & autoresponder instellen


Je maakt een e-maillijst aan voor het desbetreffende ebook en geeft deze een duidelijk naam zodat jij precies weet waar deze lijst voor dient.


Vervolgens stel je de autoresponder in. Dit zijn dus de mails die automatisch worden verstuurd wanneer iemand in jouw e-maillijst komt.


Bij alle e-mail software kun je instellen wanneer een mail verstuurd wordt. De eerste mail met het ebook stuur je direct na inschrijving op de e-maillijst.


Bij de rest van de mails ben je vrij om te kiezen wat jij wilt. Je kunt er in dit geval voor kiezen om iedere dag een mail te sturen.


4 - Promoten


Nu je alles klaar hebt staan is het tijd om een Facebook/Instagram campagne of Google Ads campagne op te zetten.


Zorg voor zoveel mogelijk kwalitatief verkeer naar jouw landingspagina zodat je genoeg informatie kunt verzamelen om jouw sales funnel te optimaliseren. 


Het analyseren en optimaliseren is weer een ander verhaal en kom ik vast later op terug.

Handige tools voor sales funnels

Hieronder deel ik een aantal waardevolle tools die je kunt gebruiken om jouw sales funnels te bouwen.


Planning:


Landingspagina’s:


Aanmeldformulieren (lead forms):


E-mail:


Let wel op. Sommige tools bieden verschillende diensten aan. Zo kun je bijvoorbeeld met GetResponse landingspagina’s maken en autoresponders instellen.


Doe dus eerst goed onderzoek wat je precies nodig hebt en wilt gebruiken voordat je iets aanschaft.

Tot slot


Het maken van een goed functionerende sales funnel kan veel werk en tijd kosten. Wil je persoonlijk advies over hoe je een sales funnel kunt maken? Of ben je benieuwd hoe wij jou daarbij kunnen helpen?


Vraag dan gerust een gratis 30-minuten strategiesessie aan of neem contact met ons op!


Sjaak de Ridder
Deze blog is geschreven door
Sjaak de Ridder

Heb je vragen over Online Marketing of ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op!