<< Alle Tools

Conversieratio berekenen

Wat is conversieratio?

De conversieratio geeft het percentage weer van bijvoorbeeld het aantal (website)bezoekers dat een gewenste actie heeft ondernemen. Die noemen we de conversie.

Een conversie hoeft niet altijd een verkoop te zijn. Een conversie kan ook een aanvraag zijn voor een gratis ebook of het invullen van een contactformulier zijn. Een conversie kan ook een klik zijn op je Facebook advertentie of Google Advertentie.

Wil je bijvoorbeeld dat je website bezoekers het contactformulier invullen? Dan is dat de gewenste conversie. Heb je vervolgens 1000 bezoekers op je website gehad waarvan er 30 het contactformulier hebben ingevuld. Dan is je conversieratio 3%.

Waarom is het belangrijk om je conversieratio te weten?

Uiteindelijk zijn conversies het belangrijkste voor een gezond bedrijf. Wanneer jouw landingspagina waarmee je leads wilt genereren goed converteert en van die leads wordt een groot gedeelte klant (= ook een conversie), weet je dat dit omzet gaat opleveren.

Daarnaast kun je snel ontdekken welke campagnes het beste presteren en welke niet. Hier kun je vervolgens op inspelen zodat je online marketing campagnes steeds beter gaan presteren.

Wanneer je genoeg data hebt verzameld en je weet de conversieratio van jouw website of landingspagina, kun je bijna voorspellen wat bijvoorbeeld een Facebook campagne gaat opleveren bij een bepaald advertentiebudget.