<< Alle Tools

Customer Lifetime Value (CLV) berekenen

Wat is Customer Lifetime Value (CLV)?

De Customer Lifetime Value (CLV) geeft aan hoeveel één klant waard is voor jouw bedrijf. Hoe meer informatie je hebt van huidige of oude klanten, hoe beter je de Customer Lifetime Value (CLV) van jouw gemiddelde klant kunt berekenen.

Wanneer je abonnementen aanbiedt, is het belangrijk om te weten hoelang een klant gemiddeld lid blijft. Stel je bent eigenaar van een sportschool, een abonnement kost gemiddeld €40,- per maand en leden blijven gemiddeld 2,5 jaar lid. Dan is de CLV van een gemiddelde klant €1200,-.

Wanneer je producten aanbiedt op een webshop of een lokale winkel of restaurant is je huidige klantenbestand nóg belangrijker. In dit geval reken je uit hoeveel 1 klant gemiddeld uitgeeft en hoe vaak een klant gemiddeld terugkomt. Vul bij de eerste slider in hoeveel een klant gemiddeld uitgeeft en bij de tweede slider hoevaak een klant gemiddeld terugkomt (1 maand = 1 keer).

Stel je hebt een restaurant en een klant besteedt gemiddeld €60,- per avond. Gemiddeld komt een klant nog 6 keer terug naar jouw restaurant. De Customer Lifetime Value (CLV) van een gemiddelde klant van je restaurant is €360,-.

Waarom is het belangrijk om je CLV te weten?

De Customer Lifetime Value (CLV) is van essentieel belang als je een online marketing campagne goed wilt voorbereiden. Daarnaast zul je, naarmate je meer informatie hebt verzameld, regelmatig de CLV willen herberekenen.

Wanneer je weet wat 1 klant voor jouw bedrijf waard is en je weet welke kosten je per klant hebt, kun je uitrekenen wat je maximaal kunt investeren om 1 klant te werven én winstgevend te blijven.