Instagram Engagement Rate berekenen

Wat is Instagram Engagement Rate?

Je Instagram Engagement Rate geeft aan hoe actief jouw volgers zijn op jouw Instagram berichten in verhouding met het aantal volgers dat je hebt.

Instagram staat er bekend om dat het een hogere betrokkenheid (engagement) heeft dan andere social media zoals Facebook en Twitter. Waar Facebook en Twitter een engagement rate van 0,5% - 1,0% hebben, heeft Instagram gemiddeld een engagement rate van 3% - 6%. Als je dus een engagement rate van 6% of hoger hebt, ben je goed bezig!

Accounts met een minder volgers zullen vaak aan hogere kant met hun engagement rate zitten in vergelijking tot accounts met veel volgers.

Waarom is het belangrijk om je Instagram Engagement Rate te weten?

Door je Instagram Engagement Rate in kaart te brengen, kom je veel te weten over welke berichten wel en niet werken. Zo kun je erachter komen welke berichten worden gewaardeerd door jouw volgers (doelgroep) en welke niet. Hier kun je vervolgens op inspelen en je Instagram account laten groeien met de content waar jouw volgers op zitten te wachten.

Daarnaast is het erg handig om de Engagement Rate te weten van een influencer waar je mee wilt samenwerken. Er zijn namelijk (heel) veel Instagram accounts met gekochte volgers. Het staat leuk voor onwetende mensen, maar als je als bedrijf zijnde diegene inschakelt voor jouw influencer marketing campagne wordt je eigenlijk voor de gek gehouden.

Ik zeg natuurlijk niet dat elk account met een lage engagement rate volgers heeft gekocht, maar vaak is dit wel zo.