<< Alle Tools

Return On Investment (ROI) & Return On Ad Spend (ROAS) berekenen

Wat is Return On Investment (ROI)?

Return On Investment (ROI) is de verhouding tussen uitgave of investering en de omzet daarvan. Dit kan worden uitgedrukt in percentage of een specifiek bedrag.

De Return On Investment (ROI) houdt rekening met alle gemaakte kosten die gemaakt worden om een bepaalde omzet te behalen. Denk hierbij aan de advertentiekosten, personeelskosten, productkosten, leveringskosten etc.

Wat is Return On Ad Spend (ROAS)?

Return On Ad Spend (ROAS) geeft de verhouding aan tussen advertentiekosten voor een campagne en de omzet daarvan. Bij het berekenen van de Return On Ad Spend (ROAS) wordt dus geen rekening gehouden met eventuele overige kosten.

Waarom is het belangrijk om je ROI en/of ROAS te weten?

De ROI en ROAS zijn misschien wel de belangrijkste statistieken die je als ondernemer wilt weten. Je wilt met je organisatie winst maken en dat kun je uitrekenen met deze rekentool.

Daarnaast helpt het bij het maken van de juiste keuzes. Dankzij deze tool kun je gemakkelijk berekenen welke campagnes winstgevend zijn en welke niet.

Ook kun je uitrekenen hoeveel je maximaal kunt uitgeven aan een campagne om het winstgevend te houden. Door je ROI en ROAS constant te monitoren, kun je op tijd ingrijpen wanneer je merkt dat je campagne verliesgevend is.